Nepabeigtā dienasgrāmata


17. Aprīlis 2006

(bez virsraksta) @ 01:45

Cilvēkiem patīk stāstīt par sevi. It īpaši tad, ja viņi vēlas iepatikties kādam vai vienkārši – ļaut otram sevi saprast. Tādās reizēs tiek aizmirsts, ka pa īstam izstāstīt neko nav iespējams, līdz galam saprast arī nav lemts. Cilvēks, kāds viņš ir patiesībā, vienmēr ir vientuļš un nesaprasts. Viss pārējais ir frāzes. Teātris šajā ziņā ir dīvaina māksla – tas vienmēr ir cīnījies ar vēlmi stāstīt vienkāršus stāstus un vienmēr ir atgriezies pie tiem, lai pēc brīža atkal noliegtu. Neilgi pirms Lieldienām noskatījos Gata Šmita iestudēto izrādi Dailes teātrī. Naži vistās. Pārpildīta Mazā zāle, biļetes esot izpārdotas mēnesi uz priekšu vēl pirms pirmizrādes. Vērojot, kā tiek dalītas sēdvietas, es uz brīdi nobijos, ka tikšu izdzīts no zāles. Nezinu, kāpēc, bet piepeši sajutos, ka neesmu pelnījis tur atrasties. Kad sāka dzist gaisma, es vēl paspēju nobīties, ka esmu atnācis uz nepareizo zāli. Izrādes laikā divarpus vietās šķita, ka esmu noķēris atslēgas frāzi – teikumu, kas paskaidro visu stāstīto un noliek visu pa vietām. Pēc stundas un desmit minūtēm, atskanot mulsiem aplausiem, skatītāji vēlreiz aplūkoja informatīvo lapiņu, taču neatrada tajā glābiņu – informāciju par to, ka būs starpbrīdis un tad vēl otrs cēliens, kurā viss noskaidrosies un tiks saprasts. Nē, izrāde bija beigusies un katram bija jādodas prom ar to, ko viņš bija paspējis saprast un izdomāt. Vēlāk es uzzināju, ka viena no frāzēm, kas man šķita būtiska izrādes koncepcijas atslēgšanai, bija nejauša. Brīnišķīgi! Tātad, pašam jātiek galā ar visām domām, kas kā uzmācīgas skudras salīdušas prātā izrādes laikā? Piemēram, bailes, kas rodas no tukšuma dzīvoklī. Vai arī bailes no tā, kas galvā. Ir kaut kas līdzīgs tajā, kā tukšā dzīvoklī kāds staigā, un tajā, kā teātra izrādes laikā tu sāc domāt par sevi. Nē, par sevi – tas vēl nebūtu nekas, bet tu sāc domāt par to, ka domā. Turklāt, domā izrādes laikā. Kāpēc? Rēzija Kalniņa ir tik brīnišķīga, pēc katras jaunas izrādes viņa tiek cildināta un slavēta, un nosaukta kādā vēl fantastiskākā talantu apzīmējošā vārdā, taču šeit ir savādāk. Šeit viņa spēlē nevis tikai labāk, bet tiešām spēlē kaut ko pilnīgi jaunu. Un man atšķirībā no teātra kritiķiem nav nekādu iespēju to nosaukt vārdā, jo mani šī spēle biedē. Biedē tas, ka tas viss tur uz skatuves ir par mani. Sanāk kaut kā tā – uz skatuves atrodas manas apziņas preparēts modelis, sadalīts praktiskajā (Valdis Liepiņš), teorētiskajā (Artūrs Skrastiņš) un emocionālajā (Rēzija Kalniņa) sastāvdaļā, viņu starpā visu laiku kaut kas notiek, kaut kādas attiecības, darbības, taču teātris patiesībā notiek otrā pusē – tur, kur skatītāju zālē sēžu es. Tas ir, manī. Un tāpēc tik ļoti biedē pieķeršanās ikvienam izteiktajam vārdam. Es taču to visu pazīstu. Es skatos uz melnbalto skatuvi un atceros, kā arī mana pasaule reizēm ir kļuvusi tikpat neizprotama un bīstama.
 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]anonymous
Date: 17. Aprīlis 2006 - 01:54
(Link)
Man jau neviens tādu teātri te nerāda. Jāskatās visādas operas!
[User Picture Icon]
From:[info]copy
Date: 17. Aprīlis 2006 - 02:15
(Link)
man pēdējā laikā arvien biežāk teātrī gribas raudāt, nu, tāpat kā skatoties filmas, piemēram. šķiet, tas arī ir saistīts ar to teātri sevī.
tās izrādes ir uztaisītas tā, ka mēs nemaz nedomājam par to teātri, kas uz skatuves, bet par sevi. sanāk - katram savs teātris.
[User Picture Icon]
From:[info]kemune
Date: 17. Aprīlis 2006 - 08:53
(Link)
bet vispār forši, ka teātris līdz tam nonācis. jo sākumā taču tie bija vienkārši izklaide, traģika vai kumēdiņi, bet man šķiet, ka skatītāji mierīgi varēja tur arī nebūt, izrādes stāsti dzīvoja bez viņiem.
[User Picture Icon]
From:[info]lidaka
Date: 17. Aprīlis 2006 - 10:42
(Link)
bet es atkal mēdzu kino un teātrī iemigt, ja vien neesmu ar priekšniecīti
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 17. Aprīlis 2006 - 12:05
(Link)
atkal?
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: 17. Aprīlis 2006 - 13:08
(Link)
cilvēks, kāds viņš ir patiesībā.. nu gan. mazohists esi?
From:[info]asiize
Date: 17. Aprīlis 2006 - 14:32
(Link)
par to, kas sākumā - piekrītu, jau derdzas tie pašas atstrādātie storiji, kuros parasti galvenais mesidžs ir, skat, kā esmu pievērsusi uzmanību nepamanītajam un īpašajam. Iemīlēju savu draugu tikai vairāk, kad sākuma iepatikšanās stadijā, viņš vairākkārt bezceremoniāli norādīja uz to, ka šo un šo, un šo esmu jau iepriekš stāstījusi :)
From:[info]twiggi
Date: 17. Aprīlis 2006 - 22:08
(Link)
ui, kā man uz šo izrādi gribējās...bet viss izpārdots..damn it..
[User Picture Icon]
From:[info]dzha
Date: 18. Aprīlis 2006 - 15:46
(Link)
nusss, saintrigjeeji. vispaar jau laikam tiesi taadaam buutu jaabuut recenzijaam - lai sagribas uz izraadi nu taa, ka ljoti...

Nepabeigtā dienasgrāmata