Nepabeigtā dienasgrāmata


9. Marts 2011

(bez virsraksta) @ 09:38

Kādu brīdi nevarēju saprast, no kurienes piepeši tā mode teikt par filmām, teātra izrādēm vai grāmatām, ka tās ir sūds. Izrādās, cilvēki ir lasījuši interviju ar Pēteri Krilovu Rīgas Laikā.

Krilovs: "Es domāju, ka inteliģencei ir jāmāk lietas nosaukt īstajos vārdos – tas ir galvenais, kas viņiem ir jādara. Viņi nedrīkst sameloties arī psiholoģiski, mentāli un pat estētiski. Ja tu redzi, ka tas ir sūds, tad tev jāsaka, ka tas ir sūds, ka tā nav laba māksla vai labs sasniegums, vai mums nepieciešams prezentēšanās pasākums. Vienkārši jāsaka – tas ir sūds."

Es tikai gribēju piebilst, ka esmu citādās domās. Es nedomāju, ka inteliģences pazīme ir staigāt apkārt, skaļi klaigājot: "Tas viss ir sūds! Tas viss ir sūds!"
 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]_re_
Date: 9. Marts 2011 - 09:43
(Link)
arī tad ja tu pie sevis tomēr nodomā, ka sūds?
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 9. Marts 2011 - 10:23
(Link)
tas tieši ir tas, par ko viņš runā - ja tu pie sevis nodomā, ka tas ir sūds, bet skaļi nesaki, tad tu neesi inteliģences vārda cienīgs. es saprotu, ka tas ir jautājums par liekulību, divkosību, melīgumu, taču manuprāt tur ir viss nedaudz sarežģītāk. lūk, neslēpšu, es tagad rīkojos tā, kā manos ieskatos vajadzētu rīkoties "inteliģencei", pareizāk sakot, "intelektuāļiem" - pienākt klāt un pateikt: "pagaidiet, nav taču viss tik vienkārši, paskatieties taču arī no citas puses" utt. Manuprāt, sūds nav un nevar būt lietas īstais vārds, ja vien runa nav par izkārnījumu. Sūds ir disfēmisms, kas noņem, atceļ un padara neiespējamu sarunu par būtisko. Saukt mākslas darbu par sūdu - tas neko neatrisina, tas nav ne inteliģenti, ne godīgi. Galu galā, tas vienkāršo vērtējumu līdz banalitātei. Vai nu ir sūds, vai arī nav sūds. Ja šāda bināra domāšana ir inteliģences pazīme, tad nošaujiet mani.
[User Picture Icon]
From:[info]starro
Date: 9. Marts 2011 - 11:39
(Link)
neesmu stiprs loģikā, bet pieļauju, ka secinājums nekad nav binārs, jo ir līdz tam ir diezgan pagarš ceļš un process, ir kritēriji, gan vispārpieņemti kvalitātes, gan subjektīvi emocionāli, arī pustoņi, lai nonāktu līdz verdiktam. ja neviens netiesātu, tas liecinātu par gļēvumu tapt pašam tiesātam pēc tiem pašiem kritērijiem.
[User Picture Icon]
From:[info]kants
Date: 9. Marts 2011 - 11:44
(Link)
2x lasīju (laikam neesmu inteliģents:p) un sapratu: krilovs runā par ētisku sacīšanu, tu - par analītisku! lamatas, savukārt, slēpjas tajā, par visu, ir sūds vai nav, inteliģents var pateikt: hmm, interesanati. un tad to izvērst. bet tas taču nav revolucionāri, vai ne? tamdēļ jūsu šķirai ir jāsaņemas un jānostājas vērtīb-spriešanas avangardā, lai nesaudzīgi izravētu nezāles no latvju kultūras druvas!
[User Picture Icon]
From:[info]kemune
Date: 9. Marts 2011 - 14:03
(Link)
un ja teiktu 'tas ir sūds, JO ...'?
[User Picture Icon]
From:[info]nefolk
Date: 9. Marts 2011 - 09:50
(Link)
Tas plates vāciņš, ko tu pirms tam ieliki, toč bija sūds
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 9. Marts 2011 - 09:53
(Link)
viņš ir iekļuvis Taschen izdevniecības albumā 1000 Records Covers un ir noteikta kultūras ikona, bet tev vajadzētu izmazgāt muti ar ziepēm
[User Picture Icon]
From:[info]rasbainieks
Date: 9. Marts 2011 - 09:56
(Link)
krilovam nevajadzētu izmazgāt muti ar ziepēm?
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 9. Marts 2011 - 10:03
(Link)
nezinu, neesmu dzirdējis vai redzējis viņu kaut ko nosaucam par sūdu. es tikai gribu pateikt, ka nepiekrītu viņa inteliģences definīcijai
[User Picture Icon]
From:[info]rasbainieks
Date: 9. Marts 2011 - 10:17
(Link)
kā īstenam inteliģentam tev būtu jāsaka, ka viņa inteliģences definīcija ir sūds :)
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 9. Marts 2011 - 10:24
(Link)
es teikšu, ka nepilnīga :)
[User Picture Icon]
From:[info]nefolk
Date: 9. Marts 2011 - 10:44
(Link)
Nu sūdīgi, ka sūdi kļūst par kultūras ikonām - sūdīga kultūra laikam. /Eju izmazgāt muti
From:[info]pet
Date: 9. Marts 2011 - 09:51
(Link)
Īsta kritiķa pazīme ir recenzija 'neredzēju, nepatika, sūds!'
From:[info]unpy
Date: 9. Marts 2011 - 09:57
(Link)
Kādas tad ir inteliģences pazīmes?
[User Picture Icon]
From:[info]milda
Date: 9. Marts 2011 - 10:01
(Link)
Jautājums vietā, jo kā reiz man ir sajūta, ka Latvijā inteliģences vienkārši vairs nav.
From:[info]fedrs
Date: 9. Marts 2011 - 10:03
(Link)
Vai ne! Inteliģents teiktu smalkāk - tā filma ir baigais ekskrements, vai kā tamlīdzīgi.
[User Picture Icon]
From:[info]sirdna
Date: 9. Marts 2011 - 10:04
(Link)
P.K. ir sūds, pēdējais mudaks un idiots.

Starp citu, pirmā dzirdēšana par to sūda P. Kas viņš tāds?
From:[info]dute
Date: 9. Marts 2011 - 10:15
(Link)
eu nu kas ir
[User Picture Icon]
From:[info]sirdna
Date: 9. Marts 2011 - 10:39
(Link)
ir sūds.

Un roze.
From:[info]unpy
Date: 9. Marts 2011 - 10:24
(Link)
Kā, kas? Inteliģents, acīmredzot.
[User Picture Icon]
From:[info]watt
Date: 9. Marts 2011 - 10:26
(Link)
Nu nu, un kā tad cilvēks lai zina, kas ir sūds un kas nav? Inteliģenti tik staigās un domīgi vaibstīsies, viss ir māksla, viss ir labi.
[User Picture Icon]
From:[info]honeybee
Date: 9. Marts 2011 - 13:55
(Link)
+1

Papildinot: vot tādam "cilvēkam vulgaris", kas tīri labi apzinās, ka neko daudz no kino/teātra/literatūras nesajēdz, principā var iedot jebko un pateikt, ka tas ir labs - cilvēks atsēdēs savu laiku un domīgi secinās, ka "neko nesaprot no tās mūsdienu mākslas" da atgriezīsies pie savas Danielas Stīlas, par ko arī intelbeņķim nebūs kauns pateikt, ka tas ir sūds (piezīme: man patīk vismaz viens DS romāns), bet nu vismaz cilvēkam ir kāda skaidrība.

Bet, teiksim, ja cilvēks izlasa visu Vigula krājumu un atrod tur vienu reti sūdīgu dzejoli (bet nevar pateikt, kāpēc), un pēc tam izlasa kritiku tipa "krājums ir labs, bet šis viens dzejolis ir reti sūdīgs, jo tā-un-tā-un-tā", tad jau sākas pilnīgi cits stāsts ("ēēē, es tomēr kaut ko saprotu no dzejas, varētu vēl palasīt").
From:[info]jeeka
Date: 9. Marts 2011 - 10:38
(Link)
varbūt P. K. citātā runā par pavisam kautko citu, par kritiskas attieksmes nepieciešamību
[User Picture Icon]
From:[info]sarkanvilks
Date: 9. Marts 2011 - 10:48
(Link)
ja ne kā savādāk, tad pie sevis skaļi nodomāt
[User Picture Icon]
From:[info]dooora
Date: 9. Marts 2011 - 11:53
(Link)
bet tā, lai arī pēdējā rindā dzird
[User Picture Icon]
From:[info]dooora
Date: 9. Marts 2011 - 11:56
(Link)
es, jēk, padomāju, ka te daudziem pietrūkst izvērstās HL pieredzes, sūdu ikdienā iztirzājot līdz kvanta apakšbiksēm. es te šorīt incu atradu, btw. hotlaijn-preved!
From:[info]akvalangs
Date: 9. Marts 2011 - 10:47
(Link)
inteliģencei ir nemitīgs sekss (jebļa) ar sūdiem
ar to arī viņus apsveicu :D
[User Picture Icon]
From:[info]virginia_rabbit
Date: 9. Marts 2011 - 10:48
(Link)
"sūds" jau ir tikai tāda stila figūra. lai pajautātu, raisītu diskusiju.
[User Picture Icon]
From:[info]teja
Date: 9. Marts 2011 - 11:52
(Link)
jā, vot.
From:[info]asiize
Date: 9. Marts 2011 - 10:53
(Link)
kopš kura laika vārds 'inteliģence' ir kļuvis par sarkanu lupatu?
From:[info]marina
Date: 9. Marts 2011 - 11:08
(Link)
labi, ka es neesmu inteliģence
From:[info]dute
Date: 9. Marts 2011 - 11:57
(Link)
u wish :)
[User Picture Icon]
From:[info]teja
Date: 9. Marts 2011 - 11:50
(Link)
varbūt nav inteligjenti formulēts, bet es jūtu, kā viņš to saka.
ir uzrakstīts tik daudz izvairīšanās, rakstot par LV tapušām filmām, izrādēm, izstādēm, un cilvēkam ar smalku mākslas izjūtu patiesībā dziļi tas riebjas gan sevī, gan citos, bet viņš nevar citādi, ja šo netalantīgo mākslas darbu radījis kāds viņam tuvs cilvēks, un LV tāda situācija gadās ļoti bieži; populārākais veids, kā no tā glābties - formas aprakstos, vērtējumu nepaužot vispār, un tas ir kaut kādā ziņā vēl derdzīgāk un šis "sūds", tas ir lozungs pašam pret saviem un pasaules meliem.
[User Picture Icon]
From:[info]teja
Date: 9. Marts 2011 - 11:52
(Link)
jā, es nedomāju, ka viņš ar to popularizē virspusēju attieksmi situācijās, kad iedziļināšanās dotu daudz vairāk.
[User Picture Icon]
From:[info]virginia_rabbit
Date: 9. Marts 2011 - 12:18
(Link)
daudz sliktāk par "sūdu" ir, kad trauslus un talantīgi veidotus darbus nekā nenosauc, nenolasa vai tikai nošķobās, jo tiem pietrūkst populāro vaibstu, tipa, Ļeņina bildes vai kaut kādu kaku, kas liecina, ka šis autors runā par "īsto sāpi" un ka, izsakot skaļi savu atzinīgo viedokli, tu neizgāzīsies.
From:[info]jeeka
Date: 9. Marts 2011 - 12:49
(Link)
lūk, lūk! gluži tādā pašā virzienā domāju
[User Picture Icon]
From:[info]uks
Date: 9. Marts 2011 - 14:14
(Link)
Pēteris pats pēdējo astoņu gadu laikā ir iestudējis tikai sūdus.
[User Picture Icon]
From:[info]skuka
Date: 9. Marts 2011 - 18:56
(Link)
Inteliģents taču neteiks "tas ir sūds" par to, kas nav sūds. Tā ka mierīgi var teikt - sūds. Tas taču vispār ir tik subjektīvi. Un vēl jau svarīgi kur un kam tu to saki.
[User Picture Icon]
From:[info]mugursoma
Date: 9. Marts 2011 - 22:10
(Link)
Varbūt Krilovs nedomāja, ka inteliģenti ir saukt par sūdu visu, kas tev nepatīk, bet par sūdu saukt to, kas tiešām ir sūds, un kura padziļināta analīze ir pat mazliet pazemojoša. Izturēties kategoriski pret lietām, pret kurām ir jāizturas kategoriski. Arī pret rīcību. Ja nemaldos, tad Pjatigorskis par karu Čečenijā izteicās, ka nav ko tur diskutēt, vienīgais, ko var pateikt, ka tā ir nelietība. Un viss!

Nepabeigtā dienasgrāmata