Nepabeigtā dienasgrāmata


20. Jūlijs 2007

(bez virsraksta) @ 11:40

atgriežoties pie Gundegas Repšes, mans jautājums ir sekojošs: Ja jau autora seksuālās orientācijas zināšana neko nemaina lasītāja "uztveres pilnestībā" (kā viņa to spīdoši pierāda "uz sava piemēra"), tad kāpēc viņa šo orientāciju tik ļoti nevēlas zināt un negrib ļaut literatūrvēsturniekiem to pētīt? Un vispār - kāpēc cilvēka seksuālā dzīve viņai šķiet kaut kas netīrs un smirdīgs?
 

Comments

 
[User Picture Icon]
From:[info]starro
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:42
(Link)
varbūt šķiet, ka tikai citu cilvēku seksuālā dzīve ir tāda?
[User Picture Icon]
From:[info]auksts_entelekt
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:42
(Link)
ko Tu uz viņu uzēdies?
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:45
(Link)
tev varbūt šķiet, ka Gundega Repše ir kaut kas netīrs un smirdīgs, tāpēc to nevajag aiztikt?

komentāri Cibā liecina, ka viņas izteiktajam viedoklim ir akli sekotāji, bet man šķiet, ka šis viedoklis ir ne vien muļķīgs, bet arī satur loģisku kļūdu
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:46
(Link)
Oij oij oij, tagad paspēlēsim acu dakterus, ja, un noteiksim, kurš te akls, kurš redzīgs....
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:49
(Link)
"akli sekot" ir metafora, ko es izmantoju, lai uzsvērtu to, ka esmu saņēmis komentārus, kuros pateikts tikai "es atbalstu viņas pozīciju" vai "es piekrītu viņas viedoklim", nepaskaidrojot to, kas tiek saprasts ar pozīciju vai viedokli
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:51
(Link)
Tev te ir tik daudz labu skaidrojumu, ka es, piemēru, nejūtu nekādu vēlmi atkārtoties. Un ja tu tos neredzi, tad vara savam metaforu klāstiņam pievienot arī "kurlumu".
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:06
(Link)
labāk uzreiz pasaki, ka negribi diskutēt. kāpēc sava viedokļa apstrīdēšanu tu uzskati par nepieļaujamu?
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:00
(Link)
Paklau, varbūt padiskutē pats ar sevi? Tu taču tik labi zini, kas man ir jāsaka, un ko es domāju? Un nē, šis nav apvainots komentārs, šī ir pilnīgi loģiska atbilde uz tāda tipa ieteikumu.
Es nezinu, no kurienes tu izdari secinājumus, ka es nepieļauju savu viedokļa apstrīdēšanu - no tā, ka es nemainu savas domas, vai? - bet tas taču nav viens un tas pats! Tāpat kā es nezinu, kur tu rāvi, ka es tagad cenšos noteikt, kas kuram ir jādara.
Es piekrītu krii un virginia_rabbit, un Gundegai Repšei. Es domāju, ka autora privātā dzīve tik tiešām nav pats galvenais mākslā, un ja tas kļūst par pašu galveno (un no tā, ko es redzu apkārt, brīžiem uz to tiešām velk - visi zina, kas ar ko guļ,ko smēkē un ko šņauc, bet retais zina, kas tad ir sarakstīts vai sagleznots), tad man tāda māksla, goda vārds, nav vajadzīga. Man likās, ka tāda ir arī galvenā doma Repšes citātos, kurus tu prezentē.
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:04
(Link)
Un vispār - tagad tu vari arī par mani uzrakstīt, ka es esmu slima:
http://klab.lv/users/shelly/570456.html
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:10
(Link)
nē, ja godīgi, man šķiet dīvaina tik uzsvērta nevēlēšanās zināt, kas tas ir par cilvēku, kas radījis mākslas darbu.

ja man nebūtu tik lielas aiztures pret klišejām, es pat teiktu, ka šādā attieksmē ir kaut kas nekrofils - gribēt redzēt tikai nedzīvu "produktu" un nepievērst uzmanību dzīvajam cilvēkam, kas aiz tā stāv
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:15
(Link)
Manās acīs māksla nav nedzīva, laikam tur tā atšķirība. Man tā ir ļoti ļoti ļoti dzīva.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:14
(Link)
vēl es esmu ievērojis, ka ir tikai divi cilvēki, kas uzreiz apvainojas par jebkuru manu komentāru (un es patiešām nedomāju, ka mana attieksme pret šiem diviem būtu savādāka nekā pret visiem pārējiem, jo īpaši tāpēc, ka attiecīgie komentāri reti kad ir personiski mērķēti), viens no tiem ir Svalka, kas jau sen ir mani izbanojusi, otrs esi tu
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:18
(Link)
Man ir jēga stāstīt, ka es neapvainojos? Vai tas jau ir izlemts un nepārsūdzami? Ja ir, tad neesmu gan, lai gan argumentēti to pierādīt būs visai sarežģīti.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:20
(Link)
tad pamēģini pamainīt intonāciju
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:24
(Link)
Sarunāsim tā - ja tu esi uz mani apvainojies, tad tā arī saki, un beidz te cept psiholoģiskās virāžas par manām emocijām, raksturu, intonācijām etc.
[User Picture Icon]
From:[info]auksts_entelekt
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:49
(Link)
ai, tak..
Ja Tu te izvērstos par Kalvīti vai Eināru Repši, tad tas būtu savādāk. Bet viņa tak ir tuvāk tautai. Pieņemu, ka daudziem no jums (smalkā gala) personīgi pazīstama.

Es arī viņas viedoklim nepiekrītu, bet nu šitā-skalpēt katru vārdu..Šķiet, ka jums tur kāds savstarpējs "mīlas stāsts" par ko mums pārējiem nav ne jausmas.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:01
(Link)
mūsu "mīlas stāsts" ir visiem kā uz delnas :)))
[User Picture Icon]
From:[info]starro
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:14
(Link)
a kāds ir viņas lietotvārds? :)
[User Picture Icon]
From:[info]bez4pieci
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:44
(Link)
acīmredzot, nav bijusi laba pieredze
From:[info]omeega
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:45
(Link)
Viņa tiešām negrib ļaut, nevis uzskata šādus pētījumus par veltīgiem?
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:47
(Link)
viņa tos uzskata par kaitīgiem, netīriem un cilvēka necienīgiem
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:42
(Link)
Viņai ir ko slēpt;))
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:45
(Link)
A kāpēc literatūrpētniekiem būtu jāpēta seksuālā orientācija īstenībā? Tas tā kā būtu seksopatologu vai kaut kādu tādu zvēru lauciņš, ne?
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:46
(Link)
tu arī gribi viņiem noteikt, ko viņi drīkst darīt un ko nedrīkst?
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:49
(Link)
A tu gadienā tagad negribi noteikt, ko drīkst un ko nedrīkst Repše? Tā taču ir drausmīga liekulība!
Un manis pēc viņi var darīt visu ko grib. Bet es savukārt drīkstu par to domāt visu, ko gribu.
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:51
(Link)
visi domā visu ko grib un visiem viss pie kājas, tāda, lūk, idille
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:00
(Link)
es tikai norādu uz loģiskām kļūdām Repšes izteikumos. apstrīdēt viedokli ir ne tikai atļauts jebkurā demokrātiskā sabiedrībā, bet tas manuprāt parāda vēl arī zināmu cieņu pret kļūdainā viedokļa autoru
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:47
(Link)
pajautā to labāk viņai
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:50
(Link)
es ar viņu nerunāju
[User Picture Icon]
From:[info]shelly
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:54

(Link)
:D
[User Picture Icon]
From:[info]aleja
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:59
(Link)
:D

Ja runājam nopietni, tad jautājums patiesībā ir par privātā/pubilskā nošķīrumu kā arī to, cik lielā mērā drīkst citu cilvēku privāto padarīt par publisko. Cita lieta, ka Repšes pamatojumi ir muļķīgi un viegli apgāžami, turklāt tā netieši cenšas sašaurināt autora un teksta jēdzienu, kad mūsdienās nav modīgi, un arī izteiksmes veids ir vienkārši vulgārs, bet tā jau ir firmas zīme.
[User Picture Icon]
From:[info]krii
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:48
(Link)
Kaut arī man derdzas Repšes eksaltācija, es arī uzskatu, ka interese par literāta seksuālo dzīvi tāpat kā interese par kaimiņu santehniķa seksuālo dzīvi ir un paliek vien interese par svešu seksuālo dzīvi. Tāpat arī mirušu literātu privātā korespondence ir un paliek svešas vēstules, kuru lasīšana pieļaujam tikai ar autora un adresāta atļauju, kas diemžēl nav iegūstama pēc viņu nāves.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 11:58
(Link)
1) ir atšķirība starp pašmērķīgu okšķerēšanu un labi zināmu faktu ignorēšanu

2) Verlēna un Vailda laikmeta homoseksuāļu likteņi ir ne tikai personisku traģēdiju vēsture, bet arī nozīmīgs kultūrvēstures jautājums

3) kāds ļaunums ir nodarīts, publicējot pasakaini skaisto Ādamsona un Ķempes seksuālo detaļu pilno privāto saraksti?
[User Picture Icon]
From:[info]krii
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:34
(Link)
1)Ej nu, vienmēr sajūti, kur tā robeža slēpjas.
2)Vai šī kultūrvēsturiskā jautājuma nozīmīgums mazinātos, ja Verlēna un Vailda vietā mēs runātu par nevienam nezināmu Polu X un Oskaru Y? Nē, tas ir, es neuzskatu, ka Verlēna vai Vailda orientācija būtu jāsāk slēpt - tāpat jau visi to zina:) - bet nedomāju arī, ka tā ir būtiskākā prizma, caur kuru jāuztver viņu ģenerētie teksti.
3)Jā, un kāds ļaunums tiek nodarīts televīzijas skatītājiem, vērojot svešu pārīšu mīlēšanos realitātes šovā? Arī taču nekāds.
Es nezinu, kāda ir bijusi vai varētu būt Ķempes vai Ādamsona attieksme pret šo publiskošanu. taču, ja man kāds šodien jautātu, vai es gribētu pēc savas nāves nodot atklātībā savu intīmo saraksti, es teiktu nē.
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:40
(Link)
1) Man šķiet, ka skaidri saredzama - Verlēna gadījumā tu pati saki, ka "to jau visi zina", bet Blaumaņa gadījumā nekādu faktu nav un jebkādu jaunu atrašana būtu okšķerēšana un izdomāšana

2) neviens jau neapgalvo "ka tā būtu būtiskākā prizma". pat ja kāds uzrakstītu kādu monogrāfiju, kur to izmantotu kā galveno interpretācijas faktoru, tas būtu tikai viens margināls pētījums gluži tāpat kā visāda feministiskā kulturoloģija

3) tu izlasi tās vēstules
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:01
(Link)
1) vai tiešām nav vienalga, ko Blaumanis būtu vēlējies no rītiem redzēt sev līdzās gultiņā? Un, pat ja šodien atrastu Blaumaņa pašrocīgi rakstītu "atzīšanos", cilvēki tik un tā uz Jāņiem bariem vien skrietu Silmaču ļaudīm "līdzi just";
2) visāda feministiskā kulturoloģija - elegants Tu esi!! :));
3) runājot par "lielo" cilvēku korespondenci, nedrīkst aizmirst, ka viņi arī parastā vētulē tomēr jau nodarbojās ar literāro daiļradi. Un, ja nu tik ļoti nebūtu vēlējušies, lai kāds tos tekstu lasa, gan jau būtu kaut kā nozūmējuši vai ierakstījuši tesrtamentā (kā tas ar daudziem patiesi arī ir bijis) - arī pēc manas nāves nelasīt! Piemīt ļaudīm vēlme publiskoties un izrādīties, ne tikai radošajiem, bet tiem, kas popularitāti jau ieguvuši - tiem jau nu pavisam noteikti.
[User Picture Icon]
From:[info]garamgajejs
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:01
(Link)
viņa, droši vien, ir nogurusi
[User Picture Icon]
From:[info]chimera
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:11
(Link)
"ziemeļnieks narkojās, bet remarks bija ebrejs". tas arī par seksu, jā?!?!

vot, es līdz šai dienai nezināju, ka remarks bija ebrejs [paldies, guņa!], un manu [ne]ieinteresētību viņa daiļradē šis fakts nekādi nemaina.
[User Picture Icon]
From:[info]artis
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:28
(Link)
nav. repše atsaucās uz nacisma laika propagandu, turklāt nav noskaidrojusi avotus.
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:54
(Link)
Nu, bet ko gan tas maina? Protams, var teikt, ka kāds zvērināts žīdu nīdējs sarīkos piemājas dārziņā ugunskuru no n-tajām Remarka grāmatām, bet - vai tad tas mainīs Remarka uzrakstīto? Ja kāds students vēlēsies atrast, vai tieši otrādi, noliegt žīdiskā klātbūtni Remarka tekstos - lūdzu, uz priekšu, bet man tie teksti kā riebušies, tā riebsies, neskatoties uz to, ka vai visa pasaule slavē. Piekrītu - uzrakstīts veikli, bet... ne man:)
[User Picture Icon]
From:[info]artis
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:02
(Link)
ko tas šodien maina — latviju okupēja vai latvija labprātīgi pievienojās PSRS? neko tas tev nemaina, vai ne? tā ir cieņa pret vēsturi.
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:22
(Link)
Piekrišana tam ka Remarks bija vai nebija žīds ir cieņa pret vēsturi???? Un vēl jau pastāv iespēja, ka viņa māte ar kādu sagrēkoja...
Te jau Tu pats arī atbildi - ir lietas, kas ir svarīgas - vēsturiskā patiesība, un lietas un notikumi, kas ir margināli. Ja rakstnieks ir gejs un tādēļ viņam nākas saskarties ar visādām netaisnībām un pārinodarījumiem, tad tas, iespējams (tomēr tikai iespējams, jo, ja es nezinātu Vailda biogrāfiju, vai tādēļ mazāk raudātu par beigto putniņu???), ir svarīgi, jo noteikti ietekmē arī viņa daiļradi. Tomēr visā šājā diskusijā svarīgāks, manuprāt, ir cits jautājums - ne jau autora dzīve, seksuālā orientācija, nacionālā piederībā lasītājam ir tā svarīgākā, bet gan paša lasītāja orientācija, piederība un attieksme spēlē galveno lomu. Lasītājs, kurš nespēj būt pozitīvi neitrāls pret citādību, visticamāk mēģinās teikt, ka visas blakus lietas ir tikai blakus lietas un galvenais - tīrs teksts bez autora personības piemaisījuma, jo lasītāja nepatika, bailes utt. var viņam liegt kādu patiešām labu tekstu tikai lasītāja paša aizspriedumu dēļ - tādēļ - vislielākā laime ir nezināšanā:))

P.S. Ja Latvijā pēkšņi parādītos kāds ģeniāls autors, kuram pasaule būtu ar mieru iedot vislielākās, augstākās un nozīmīgākās balvas, bet viņš būtu melnādains gejs, nedomāju, ka pravietis pašu mājās tiktu atzīts...
[User Picture Icon]
From:[info]artis
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:28
(Link)
melnādains ebreju gejs
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:30
(Link)
es tā arī nesapratu, kas bija domāts ar to piemēru par melnādaino geju
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:38
(Link)
Cik svarīga ir Vailda homoseksualitāte (vai varbūt lasītāja informētība par šo faktu) viņa tekstu uztveršanai? Cik ļoti tā ietekmāja viņa daiļradi?
Cik lielu popularitāti un tautas mīlestību Latvijā mūsdienās spētu iemantot latviski rakstošs autors melnādains gejs? Cik liela nozīme viņa orientācijai un ādas krāsai būtu teksta radīšanas brīdī un cik liela - lasīšanas??
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:47
(Link)
tie visi ir interesanti jautājumi un es nedomāju, ka uz visiem ir viennozīmīga atbilde "nulle", taču runa jau nav par mārketingu un pīāru, runa ir par mākslinieka personības ietekmi uz daiļdarba formu un saturu. man šķiet, ka jebkādu detaļu zināšana ietekmē uztveri, lai arī ne vienmēr šī ietekme ir būtiska un ne vienmēr tā ir nepieciešama. ir mākslinieki, kas kaunējušies par savu homoseksualitāti, slēpuši to un nav vēlējušies, lai kāds par to uzzina, taču ir arī tādi, kas uzskatījuši to par būtisku savas mākslas pazīmi. būtu jocīgi skatīties Dereka Džārmena filmas, spītīgi noliedzot faktu, ka viņš bija gejs. tāpat kā lasīt Gertrudes Steinas grāmatas ārpus feminisma konteksta
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:30
(Link)
Žetons! tas ir vēl labāks variants. Un vēl viņu varētu saukt, piemēram, Aivars Soross:DDD
[User Picture Icon]
From:[info]dienasgramata
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:33
(Link)
piemērs tālu nav jāmeklē - vienīgais cilvēks, kas Gidonu Krēmeru dēvē par latviešu vijolnieku, ir viņš pats
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:39
(Link)
Vai tas mazina viņa talantu vai talantīgu latviešu skaitu?
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 12:46
(Link)
Kādreiz studiju laikā ar pasniedzējiem strīdējāmies - ir vai nav tā personība (ar visu smirdīgo un ziedos plaukstošo īpašību kopumu) svarīga, lai uztvertu tekstu. Tā laika secinājumus neatceros, bet šodien (zinot daudz un dažādus pašmāju un ne tikai autorus arī personīgi) varu teikt, ka bieži vien tā ārpusteksta lietas/vietas/notikumi spēj pat ļoti krasi mainīt to, ko uzrakstītajā vārdā ieraugu. Par Repši runājot, cilvēciskajā saskarē man viņa patiešām patīk, bet viņas tekstus lasu reti un maz, jo... nu nav tie man pieņemami. Vai kaut ko manā attieksmē, kaut vai patika/nepatika līmenī maina fakts, ka kāds dzejnieks ir gejs vai citam atkal vesels bērnu bars? Nezinu, gan jau mainās kodi, zīmes, var pamanīt autobiogrāfiskus momentus, jā, dažreiz pat nespēju sevi piespiest lasīt kādu sacerējumu, ja tā autors man derdzas... Ja tekstu pēta, noteikti ir interesanti saprast un zināt, no kurienes "kājas dīgst", bet, lai baudītu rakstīto vārdu, nebūt nav svarīgi zināt, vai rakstītājs, pirms ķerties pie darba, ir kārtīgi rokas nomazgājis.
P.s. Atceros kādas autores patiesu sašutumu un dusmas līdz asarām, kad kritiķis recenzijā ierakstīja - "viņa tajos savos tekstos visu par sevi vien raksta - tieši kā no dzīves noraksta savus kompleksus, augstprātību utt.»...
[User Picture Icon]
From:[info]jubilacija
Date: 20. Jūlijs 2007 - 13:56
(Link)
Nu tur jau tas suns norakts - autors, lai kā arī censtos, tak nevar no sevis aizbēgt, un bērnības traumas vai prieki pa visām spraugām lien tekstos. Turpretim lasītājs - tas tak var pieslēgt selektīvo uztveri un visu, kas īsti nepas viņa paša pareizuma rāmjos, vienkārši ignorēt vai skaļi noliegt.
Par Repši runājot, - laikam jau kaut ko vēlas noslēpt vai arī radīt sev tīkamu interpretāciju, vai gan cita dēļ tā uzvilktos;))
[User Picture Icon]
From:[info]prtg
Date: 20. Jūlijs 2007 - 22:57
(Link)
Ne jau seksuālā dzīve, bet gan orientācija un tās slēpti neslēptais kods ģēniju darbos. Ai, nešujies tik ļoti, bet uzraksti viņai mazu, smirdīgu vēstulīti.

Nepabeigtā dienasgrāmata